riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Hållbarhet

Lämna en kommentar

Här på Riddersberg får vi lära oss om olika hingstar i aveln och dess gener som dem medför. Ett otroligt intressant ämne om ni frågar mig. Vad delar då dessa otroligt vackra hingstarna med sig av till sina avkommor?

Det absolut viktigaste man ska tänka på när man köper en häst är att välja en häst som lätt kan anpassa sig efter sin egen inriktning. Är man en renodlad hoppryttare ska man söka efter en häst som besitter en god hoppförmåga och teknik. Är man en renodlad dressyrryttare så ska man söka efter en häst med luftiga och balanserade gångarter. Det finns såklart hundra andra inriktningar, tusen olika arbetssätt, tiotusentals olika hästraser, en miljard andra aspekter man ska kolla efter och flerodlade ryttare. Det jag vill komma fram till med detta stycket är.. att man absolut inte ska köpa, eller väljer att inte köpa hästen p.g.a. färgen på dess päls.

För att en häst ska kunna utföra sina talanger, krävs det mer än bara en duktig ryttare och ett gott självförtroende hos hästen. Det kräver en korrekt exteriör. En häst kan vilja mycket, och kan utföra otroliga uppgifter som gör att många i publiken tappar hakan, och man ska inte säga annat än – på vilja kommer man långt. Frågan är bara hur länge man kan komma långt? Exteriör är ett viktigt ämne som vi också lär oss mycket om på skolan. Det handlar inte bara om hästens utseende, utan hästens hållbarhet. Tack vare det jag har lärt mig om exteriör här på skolan så har jag själv kunnat ta kloka beslut när det kommer till mitt eget storhästköp, ett köp som jag är mycket nöjd över. Utan dessa kunskaper skulle jag kunnat stå med ”vad som helst” idag, och det hade jag inte nöjt mig med i slutändan. Sen måste man också ha i åtanke att.. ingen individ här på jorden är perfekt, lika mycket som att alla är perfekta. Det finns lika många rätt och fel samtidigt som det överhuvudtaget inte ens finns rätt och fel. Så häng inte upp er på småsaker.

4 (11)
© Josefine Johansson (föredetta elev).

Med exteriör kommer också andra delar. För en häst har mer än bara ett skelett under skinnet, och tur är väl det. Utöver muskulatur, senor och ligament, så har hästen en tunga som den kan svälja med och den har en magsäck och tarmar som bearbetar det den sväljer. Den har lungor som den andas med, och den har ett hjärta som gör att hästen har nytta av att kunna använda sina lungor. Det var bara en bråkdel ur hästens anatomi. Ytterliggare ett ords innehåll som vi får lära oss mycket om här på skolan.

Vad vi har för fördel här på Riddersberg som många andra ridgymnasium inte har, är inte bara att vi har ett uråldrigt skelett på nedervåningen som visar hur en häst absolut inte får se ut, vi har också en frysbox på övervåningen som innehåller både det ena och det andra, och innehållet plockas fram med skräckblandad förtjusning hos oss elever. Allt för att lära oss i praktiken!

Mer än så tänker jag inte avslöja, eran nyfikenhet får välja Riddersberg!

Tack & hej! / Lisa Candemyr (www.lisacandemyr.blogg.se)

Kommentera

