riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Fjordhästen den perfekta allroundhästen

Lämna en kommentar

Fjordhästen den perfekta allroundhästen

Fjordhästen som ras har alltid varit ett självklart val för mig. Då jag söker en häst som är lagom stor, arbetsvillig och har ett bra temperament. Fjordhästen har sitt ursprung från Norge men nu finns den över hela världen och är en populär ponny/liten stor häst. Fjordhästar blir mellan 135 och 150cm höga i manken och de är den perfekta allround hästen! Nu för tiden finns det många framgångsrika fjordingar som tävlar i till exempel hoppning, dressyr, terrängritt, körning med mera. Rasen har utvecklats från att ha varit nästintill enbart arbetshäst och draghäst till nu mera vara en sportsligare tränings och tävlings ponny vilket jag tycker är super kul!

Jag själv har ett fjordsto född 2007 som kallas Maya, Jag har haft henne sen jag gick i 1:an här på Tenhult och tack vare lärarna här på skolan har vi haft 3 fantastiska år. Jag har fått hjälp med massor av frågor om till exempel foder, sjukdomar, körning, ridning osv. Jag har också fått stor hjälp med träning i både hoppning och dressyr.

När man har en kallblods ras är det mycket vanligt att människor har fördomar om att de inte kan något, Att de inte kan hoppa några högre banor, att de inte kan gå i form osv men jag och många andra med kallblodsraser har bevisat att detta faktiskt går! Många kan också bli förvånade av vad fjordhästar faktiskt är kapabla till och lyser upp när de får se med egna ögon och dom kan precis som viken ras som helst.

På Tenhult är det inga fördomar! Man får ha den rasen man vill och ingen dömer dig för det. Lärarna är alltid positiva och finns till hands och kan hjälpa dig om du behöver hjälp. Hoppas vi ses // Anna Borefur 3H
www.annabborefur.blogg.se

Kommentera

