riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Social lärka eller?

Lämna en kommentar

Social lärka eller?

Skolan har sex stycken olika nyckelord som gör oss till yrkesmässiga naturbrukare, ett av orden är social kompetens, som jag tänkt skriva lite om idag. Själva ordet social kompetens för mig innebär att man i olika situationer kan tala med andra. Att man inte exempel stänger inne sig i en bubbla och inte låter sig bli kommunicerad med. Livet består mycket av att man kan hantera det här med social kompetens. Jag själv tror att utan denna egenskap så kommer man inte jättelångt utan man måste våga prata och våga fråga. Att prata kan vara jobbigt för många, för att man som person kanske är blyg. Men man borde ta steget enligt mig. Jag själv har gjort det och jag är riktigt nöjd med att jag vågade ta det steget. Många gånger kanske många skäms när de vill fråga något som kanske i deras ögon är väldigt svårt att förstå. En sak som jag brukar tänka när man frågar saker och det är att allting är en lärdom. Är du på en arbetsplats lär du dig alltid något nytt. Det kanske är så att du inte tänker på det som en ny lärdom fast det egentligen är det. En annan sak är även att man alltid lär sig genom hela livet man kan alltså aldrig bli en fullärd människa oavsett vad det gäller. Därför är just social kompetens en väldigt viktig sak.

Tidigare var jag jätte dålig på social kompetens tycker jag. Jag sa inte så mycket och vågade oftast inte fråga saker vilket då kunde leda till att det blev fel många gånger. Men idag har jag tagit ett steg framåt och vågar verkligen stå för mina egna åsikter och vågar fråga och även vågar säga vad jag tror om olika saker. Detta är på grund av att denna skola och utbildningen har gett mig så mycket insikt i hur viktigt det verkligen är med Social kompetens. Även mina kamrater har varit till stor hjälp för att utveckla min sociala kompetens. Det är nu i trean man förstår varför skolan har ett nyckelord som heter just Social kompetens.

Av Irmeli NB 11H

Kommentera

