riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Kommande APL -Hur ser framtiden ut?

Lämna en kommentar

eqt019

För ca 2 ½ år sen gick jag första året på gymnasiet och nu 2 ½ år senare går man i 3an på Tenhult Naturbruks Gymnasium. Många frågor ställs om framtiden, efter studenten, ska man plugga vidare eller jobba?? Lite snurr i huvudet är det trots allt för att man själv inte vet 100 % hur livet efter Tenhult kommer att se ut. Lite läskigt är det att tänka att när man väl stå på en av livets mest minnesrika dag, STUDENTENDAGEN vet man att om 24 timmar kommer jag har gått ut skolan och jag är fri men har ingen skola att komma tillbaka till. Samtidigt är det ändå spännande och förväntans fullt. Det är sista terminen kvar i skolan ca 140 dagar kvar tills studenten och ca 4 månader 13 VECKOR KVAR till gymnasiet sista praktik. 
 
Många av oss kanske inte vet vad dem vill jobba med efter studenten men jag har bestämt mig, efter nästan 3 år på ett häst gymnasium vet jag att det är hästar jag vill syssla med. Direkt efter gymnasiet vill jag komma ut i arbetslivet och då få ett häst jobb. För att senare när man fått lite mer kött på benen och lite nya krafter till att orka börja plugga igen är tanken att söka in och plugga vidare till Hippolog/ ridlärarutbildningen på Flyinge. 

Sista terminen och sista orken till att orka göra sitt bästa. Men det som lockar och får en att kämpa in i det sista är vår sista APL. Under våra praktiker på skolan får vi stort sett välja vad vi vill åka någonstans och en av dem får vi lägga utomlands.  Jag har valt att spara denna utomlands resa till min sista praktik och kommer att göra mitt största livs upplevelse att få åka utomlands.   Jag kommer att åka till Portugal till en känd portugis som heter Joao Lynce. Han sysslar framförallt med träningar och har tävlat/tävlar själv i den rätt så nya grenen i Sverige Working Equitation. Han har även avel och försäljning av den portugisiska rasen Lusitano. Jag har själv tränat och tävlat inom denna gren några år tillbaka och tycker det är väldigt roligt. Samtidigt som det ska vara fint och prydligt är det fart och fläkt, det är en blandning av allt vilket gör det så speciellt. Jag kommer att lämna Sverige under 1 månad (maj/juni) och jag hoppas att jag kommer tillbaka med en mycket ny erfarenhet.   Jag är väldigt tacksam för denna möjlighet och kommer att ha stor nytta av detta inför framtiden.  
Nedräkningen har redan börjat………..

                       

Bilder tagna från stallets hemsida http://www.joaolynce.com/working-equitation  

Filmer på youtube:
Joao Lynce och hans Lusitano Osaco  http://www.youtube.com/watch?v=5DAtnGgNuIM
Om du inte sett eller vill se mer av Working Equiation och rasen Lusitano klicka här: Ryttaren heter Pedro Torres och också en duktig ryttare inom Working Equiation visar Teknik och Speedmomnetet http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk http://www.youtube.com/watch?v=A35yPlGeOXo&list=PL0C98C437C498B839  http://www.youtube.com/watch?v=XZ8d9ByD5L4

Kommentera

