riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Tenhult ur en westernryttares perspektiv

Lämna en kommentar

rIrmeli Fotar 319rRider London och Tindra 4feb 281

Tenhult med inriktning häst erbjuder utbildning inom ”engelsk” ridning och dess utbildningstrappa. Trots det valde jag som westernryttare att gå denna utbildning. Vissa kanske tycker att det var ett konstigt val, men jag ser det såhär:
Som westernryttare är det lättare att utbilda ryttare som har konventerat från engelsk ridning om man själv är insatt i det. Man förstår tankesätten och vad de ”kommer ifrån”, hur de tänker och vad de har för tidigare erfarenheter. Visserligen red jag själv engelsk ridning och konverterade sedan, men det var länge sedan och inte alls med den erfarenhet och kompetens som man får på Tenhult.

Alla kurser är dessutom inte inriktade på engelsk ridning. Till exempel i ämnet hästkunskap så har man undervisningen teoretiskt, man går igenom vad man gör med en sjuk häst, hur man bygger en hållbar häst och en hållbar miljö, hästens delar och dylikt – det har engelsk ridning och westernridning samma grund i. Hästens delar heter samma sak på ett Halvblod som på en Quarter. Det som skiljer sig mycket är just ridningen och vad man letar efter i en häst, samt ofta tankesättet vid hantering. I och med att jag utöver westernridningen också tricktränar och utövar frihetsdressyr/”natural horsemanship” så blir det ännu mer att jämföra med och lära sig av, ännu mer kunskaper om andras syn på hästar och hur de resonerar när de gör saker som jag tycker låter märkligt. Vissa saker har till och med så bra argument så att jag börjar göra så själv.

Jag går inriktning företag – det är nog det bästa på hela Tenhult! Inga-Lill som utbildar oss ger oss verkligen bra grund som företagare, oavsett inriktning. Hon tar med verkligheten in i klassrummet och man ser ”kopplingen”, alltså vad man kommer ha för nytta av det när man har tagit studenten och ska starta eget. Hon ställer upp när man har egna idéer och har verkligen alla kriterier för att vara en bra lärare!

Trots att det ibland är knepigt att komma till skolan med andra värderingar, grunder och tankesätt kommer man här ifrån med större perspektiv, nya erfarenheter och en bra grund som företagare. Man har större förståelse för de som konventerar till westernridningen och stor kunskap om hästen i det stora hela.

Sanna Håkansson NB11H

P.S.Ridbilden är på mig och min unghäst Tindra, American Quarter Horse född 2011. Jag har ridit in henne själv och köpte henne i slutet av september. Stegra-bilden är på min London, Varmblod, när jag tricktränar/tränar frihetsdressyr med honom löst och Irmeli i klassen fotat den bilden. D.S.

Kommentera

