riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

En kul och tuff APL på Mölleholmens ridcenter

Lämna en kommentar

Hej, Louis här!

Äntligen är jag tillbaka på Riddersberg! Och här ska ni få höra en liten sammanfattning om min APL.

Jag har varit enda nere i Skåne i Åhus hos en kvinna som heter Marie Hellberg, hon driver ett utbildningsstall i samband med en ridskola och även ett försäljningstall.

Man är ju alltid lite nervös när man ska ut på sin första praktik eller det var jag i alla fall. När jag kom ner till Åhus efter flera timmars tåg, så gick vi in på gården, det första jag kom att tänka på var vad gammalmodigt de såg ut egentligen, men riktigt gulligt ändå.

Men det var sent på kvällen vi kom så vi han bara hjälpa till med kvällsfodringen, de visade och vi kollade som är ett bra sätt att göra på första gången tycker jag. Så man vet hur man ska göra nästa gång.

Det vi fick göra varje morgon var stalltjänst som bestod av, fodring, utsläpp, mockning av 30 boxar/spiltor, strö ut MASSA halm… ja de var väldigt noga med att de var en stor bädd så hästarna inte skulle skada sig eller få liggsår.

Efter frukosten så var de dags för Marie och de andra att rida så jag fick göra i ordning hästarna, sadla, tränsa, borsta och allt de och sedan lämna ut och sen va de bara och börja med nästa häst så de var ju rätt tufft.

På eftermiddagarna var de mycket med skolhästarna då ridskolan började så vi skulle borsta av alla skolponnyer/hästar så de var någorlunda rena så eleverna inte skulle behöva stå i timmar o borsta. För deras hagar var rena lerpölen på vissa ställen och där skulle de såklart rulla sig haha..

Oftast innan lektionerna så skulle jag rida, de var mycket självständigt men de har vi ju haft i skolan också så är ju van men jag fick bara rida ridskolehästarna men de var duktigare än vad jag trodde, vissa var riktiga läromästare vissa lite mer svårare. Jag fick rida en C-ponny, den fick jag rida ett par gånger, sen även Katinka, Kondor, Thor, ja,  massa hästar och alla hade sin egen personlighet och de är ju det bästa med det!

Sen en dag i veckan löshoppade vi alla hästar i stallet om de dagarna var det som ett hönshus haha men de gick bra…

Det var nog allt jag fick göra, så jag tipsar dej  att vara här om du vill jobba hårt, rida och lära dig vara mer effektiv i stallet.

Louise APL

Ha det bra!

Kommentera

