riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

APL på Kålshester gård, AC Horse & Cattle Co

Lämna en kommentar

Hejsan!

Föreställ dig den perfekta APL:en framför dig och du förstår hur bra min var. Jag är såå nöjd med min APL. Jag hade APL tillsammans med min vän. Vi var på Kålshester gård, AC Horse & Cattle Co. På denna gården är det western som gäller.  Vi fick ett varmt välkomnande och en givande genomgång om just denna gården och deras sätt att sköta den på.

De första dagarna bestod av stall och hästskötsel, plus lite ridning. Jag tycker personligen att det var bra att börja så för då kom man snabbt in i rutinerna och lärde känna stallet och hästarna. Sen var det väldigt varierande arbetsuppgifter. Tyvärr var min vän tvungen att avbryta sin APL när variationen började. Jag fick självklart fortfarande sköta stallet varje dag, vilket jag bara tyckte var roligt, lärorikt och mysigt men sen fick jag bland annat sortera täcken, rida mer, vara med vid skoning och verkning, färdigställa och sätta igång en lösdrift, jag fick en lektion i hur de hanterade hästarna från marken och tankarna bakom deras sätt att hantera dem på och mycket mer.

Sommaren 2014 började jag med westernridning men då VÄLDIGT grundligt. Att jag fick chansen att lära mig mer om western var helt fantastiskt och självklart jätte roligt. Jag fick som tidigare nämnt en introduktion till western och då både för ridningen och hur de tänker kring horsemanship. Mycket intressant och lärorikt. Att sedan också få jobba med detta i 3 veckor !?!? Helt amazing!

Min APL var väldigt givande. Jag fick nya kontakter, lärde mig massor om en helt ny gren inom ridsporten, jag fick träffa fantastiskt trevliga hästar men även människor, fick lära mig hur det dagliga arbetet ser ut för en hästskötare och MYCKET mer.

Sen vill jag också nämna att min APL hade nog inte varit alls lika bra om det inte hade varit för mina APL värdar , Anna och Christian.

Denna APL:en och min APL plats med allt dess tillbehör får helt klart 5 av 5 stjärnor.

Kommentera

