riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Gnägg!

Lämna en kommentar

Mitt namn är Martina och jag går mitt tredje och sista år på Tenhults naturbruksgymnasium med inriktning professionell hästskötare. Min klass läser just nu en kurs som heter kommunikation, i den här kursen lär vi oss att utveckla den sociala processen genom att dela våra tankar och berätta om våra erfarenheter till varandra. Vi skapar gemenskap och just det är så viktigt för vårt lärande. Här på Tenhults naturbruksgymnasium är det inte svårt att skapa gemenskap, vi alla delar samma intressen för djur, natur och lantbruk. Vi arbetar mycket tillsammans både praktiskt och teoretiskt, och just den variationen mellan en blek lektionssal till en vacker och färggrann natur med djur är väldigt avkopplande och uppiggande på samma gång. Här hinner du verkligen med att ta några djupa andetag om dagen.

Jag har utvecklats väldigt mycket under de här tre åren här, även mina klasskamrater har mognat och blivit mer ansvarsfulla precis som jag. Mycket av den ansvarsfulla biten kommer nog mycket från arbetet med djuren. Det krävs mycket fysisk och psykiskt styrka att arbeta med djur och även mycket vilja. Vissa dagar har sina motgångar, men är du en riktig tenhultare så har du alltid en plan B och en stark vilja att lyckas med det du påbörjat. 😉

Jag kommer aldrig ångra att jag valde just Tenhults naturbruksgymnasium (även om det var tveksamt till en början), men hur mycket jag än älskar den här skolan så ser jag studenten ljust där framför mig, jag känner mig väldigt klar med skoltiden och är väldigt förberedd på arbetslivet. Mycket har jag att tacka alla underbara lärare här på Riddersberg, men framförallt min mamma som väckte hästintresset i mig tidigt och hjälpte mig att välja rätt gymnasium.

martina

Kommentera

