riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Det måste vara roligt!

Lämna en kommentar

DSC_0479 mindre

Hej alla!

Nu är det äntligen min tur att bidra med ett inlägg här på bloggen!

Jag som sitter bakom skärmen nu heter Emma Bergqvist och även jag är inne på mitt tredje och sista år på Tenhults Naturbruksgymnasium där jag läser häst med inriktning professionell hästskötare.

För ungefär tre år sedan nu gick jag sista terminen i nian och hade precis som alla andra i min ålder ett stort val framför mig, nämligen gymnasievalet.  Något som jag funderade mycket och länge på. Det som gjorde det så svårt för mig var att jag inte hade den blekaste aning om vad jag ville jobba med i framtiden. Verkligen ingen aning.

Just vid den tidpunkten kände jag bara att jag var så trött på allt vad skola hette och innebar. Trött på läxor, prov och att lägga ner så mycket tid på att lära mig saker jag förmodligen aldrig skulle få användning för i riktiga livet.

Så när det väl var dags för mig att välja vad jag skulle läsa de följande tre åren så var det viktigaste för mig att det var något som jag skulle tycka vara roligt, något som verkligen intresserade mig, även om det kanske inte var något jag skulle vilja jobba med.

Jag bestämde mig för att bara gå efter magkänslan och vad jag kände för just precis då.

När jag väl kommit fram till det så blev det genast mycket lättare. Då var Tenhults Naturbruksgymnasium helt plötsligt det enda självklara valet. Hästar, och djur överlag, har alltid varit ett stort intresse hos mig, så vad kunde då passa bättre?

En annan bra sak med mitt val är att när jag tar studenten nu i sommar så kommer jag även att gå ut med grundläggande högskolebehörighet, och för mig känns det väldigt tryggt att veta att jag alltid kan läsa vidare efter gymnasiet.  Jag tycker definitivt att det är värt att lägga till dom extra kurserna som behövs för att få den möjligheten.

Som sagt, för mig var tanken aldrig att jobba med hästar och så känner jag fortfarande. Hästar är och kommer nog aldrig att vara mer än ett fritidsintresse för mig.

Men all värdefull kunskap om hästar jag har fått under dessa år kommer självklart komma till användning på något sätt ändå, om inget annat så till min egen häst.

Jag måste bara säga att jag är så nöjd med mitt gymnasieval och jag ångrar det inte för en sekund.

Den här utbildningen har varit allt jag förväntade mig och lite till. Det kunde inte ha blivit bättre, jag har lärt mig så otroligt mycket och framförallt haft det så roligt under mina år här på Tenhult.

Tack för mig!

Kommentera

