riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Ingen häst är den andra lik!

Lämna en kommentar

Just nu är vi i tvåan ute på vår andra praktik. Själv har jag mitt påsklov nu eftersom jag redan praktiserat mina fyra veckor. Jag valde att lägga min praktik hos Anielle Björk som bor på en gård med sina trettiotal hästar. Dagarna har varit mycket varierande med stallarbete, ridning, longering, göra i ordning hästar, kolla på träningar och vara med på tävling. Jag har insett att när man arbetar i nya stall hittar man snabbt svagheter och bättre sidor med sig själv. Man växer som person utan att själv tänka på det!

anielle

Det roligaste med att praktisera är att hantera olika individer vilket också ger störst lärdom. Hos Anielle fanns det föl, unghästar i alla åldrar, avelsston, ponnys och tävlingshästar i både hoppning och dressyr. Att hantera unghästarna och för att varje dag se de utvecklas. Eller att åka på tävling med den erfarna hästen men också med den mer osäkra unga individen. Att galoppera ute i skogen på en känslig tävlingsponny eller rida i ridhuset på en välriden tävlingshäst. Hitta sina favorithästar, de som du klickar lite extra bra med. Men bäst av allt måste vara att se ett föl busa vid sidan av sin mamma och se de små ögonen glittra av livsglädje. Veta att det lilla fölet redan nu är en av de alla olika individerna. För ingen häst är den andra lik!

Jag är glad över att jag ännu en gång hamnade på ett kanonställe med trevliga människor och fina hästar!

aniellee

/ Emelie Lindblad 13H

Kommentera

