riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Lärarstudent på Riddersberg

Lämna en kommentar

Jag heter Erika och läser till Yrkeslärare inriktning häst. Under våren har jag gjort min vfu (lärarpraktik) på Riddersberg. Jag har följt med hästlärarna i deras dagliga arbete, såväl teoretiska som praktiska lektioner, planering m.m.

Precis som de elever som går häst på Tenhults naturbruksgymnasium, så började även jag min karriär på ett naturbruksgymnasium med hästinriktning. De var tre lärorika och roliga år som avslutades med ridsportförbundets diplomering till hästskötare.

Efter gymnasiet arbetade jag som hästskötare i ett dressyrstall, arbetet fick jag via min apu som praktiken hette då. Efter att ha arbetat som hästskötare något år, tyckte jag att det var dags att ta nästa steg och utvecklas än mer inom häst. Därför valde jag att utbilda mig till ridlärare.  Sommaren 2012 började jag läsa till ridlärare vid Vreta Yrkeshögskola, en utbildning om 400 YH-poäng.  Samtidigt som jag läste så arbetade jag som ridlärare på ridskola och undervisade både barn, ungdomar och vuxna.

När jag gick ridlärarutbildningen så började jag fundera på att läsa vidare till yrkeslärare, just för att kunna undervisa på naturbruksgymnasier. Att få arbeta med mitt stora intresse och få dela med mig av min kunskap är så fantastiskt roligt!

Efter att ha läst hästinriktningen finns det så många olika valmöjligheter både för att läsa vidare och för att arbeta inom branschen. Jag hade inte en tanke på att läsa till lärare då jag valde gymnasium, utan visste bara att jag ville arbeta med hästar. Min gymnasieexamen med hästskötardiplomering har lett till arbete med hästar, en ridlärarutbildning och nu en yrkeslärarutbildning.  Så till er som funderar på att välja naturbruksprogrammet häst,
välj det! Det finns så mycket roligt ni kan göra utav er gymnasieutbildning.

erika

Väl mött!

Erika

Kommentera

