riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Grattis Elin!

Lämna en kommentar

Hej, jag heter Elin och går nu sista året på Tenhults naturbruksgymnasium utgång professionell hästskötare. Anledningen till att jag valde detta program var för att jag gärna vill arbeta med hästar efter min student. Skolan har gett mig en väldigt bra grund och om man vet att man vill arbeta/plugga vidare inom häst har man stor nytta av att göra Svenska ridsportförbundets yrkesprov för hästskötare. Vilket jag var nere i Göteborg och gjorde förra veckan och som jag tänkte berätta om.

Min väckarklocka ringde väldigt tidigt på morgonen och jag och min klasskompis som var snäll och följde med satt i bilen påväg mot Göteborg kl. 05.30. Jag hade planerat att sova i bilen påvägen ner men det gick ju inte med den nervositeten jag hade! Så det var näsan ner i anteckningar och böcker. Klockan 8 började det med att vi gick igenom dagen och examinatorerna presenterade sig (de som skulle bedömma oss). Vi började med två skriftliga prov, ett om hästkunskap och ett om foder. När vi var klara med detta gick vi ner till stallet där vi fick varsin häst vi skulle göra iordning för ridning. Vi fick sedan gå till ridhuset och rida den hästen och sedan bytte vi hästar. Efter det var det häst vid hand och longering som skulle bedömmas. Sedan tog vi lunch.

yrkesdiplom

En timme senare började vi igen med att ha ett teoretiskt och ett praktiskt foderprov. I det praktiska skulle vi peka ut olika fodermedel och vad de andvänds till samt se olika grovfoderanalyser och säga vilket som passade till t.ex. ett avelssto eller en hobby häst.

Sedan gick vi ner i stallet igen för att visa knoppning och bandagering samt ett prov där de lagt fram massa saker man skulle skriva ner namnet på.

Sedan var det bara att vänta på sitt resultat och det var nog det nervösaste tiden i mitt liv! Jag trodde aldrig att jag skulle klara det! Men det gjorde jag tack o lov och jag är så glad att jag gjorde det! Så till er som funderar på det, GÖR DET! Men det går inte utan att plugga!

KRAM Elin Schultz NB12H

IMG_0725

Kommentera

