riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Veckans skolhäst Avatar

Lämna en kommentar

Eftersom det var sportlov förra veckan så blir det 2 st skolhästar som presenteras denna veckan. Först ut blir Avatar.  

Vi köpte Avatar på sensommaren 2012. Han hade faktiskt ett annat namn tidigare: i hans pass står det Avatar (ex Walio). Han är född i Nederländerna och tillhör den holländska stamboken kwpn. Enligt Evelina som ägde honom innan oss så ska han dock varit i Tyskland och tävlat upp till 140 innan han kom till Sverige 2010. Hon beskriver sitt första möte med honom såhär:

”En kväll efter skolan åkte vi upp till Mantorp, de va kolsvart ute o ca -15 grader.. jag provred ca 5 hästar på det stället men inget passade mig. Sist ut kom en häst som jag tyckte va sååå fin, han hade världens snällaste ögon och va bara helt perfekt! Jag föll pladask för honom innan jag ens hade hoppat upp. När jag satt upp och red så va han otroligt snäll, han gjorde de man bad honom om och han hoppade det man styrde på”.

Evelina och Avatar tävlade upp till 120-130 innan hon kände att det var dags för henne att gå vidare med nya hästar.  Vi fick då möjligheten att köpa honom som skolhäst och beskrivningen ovan med de vänliga ögonen och snällheten kan vi alla stämma in på. Han är otroligt välutbildad och fin att rida. I hoppningen går han bara med lite mer rutinerade elever eftersom han har en tendens att sparka över hindren. Just idag som jag skriver detta så har han varit med och löshoppat och det älskar han!

Avatar är född 2003 e Kojak u New Balia ue Silvio II. Hans uppfödare heter L G J van der Aa.

Kommentera

