riddersbergsbloggen

Välkommen att följa oss på Tenhults naturbruksgymnasiums hästanläggning. Växande i en attraktiv skola.

Veckans skolhäst: Roine 

Lämna en kommentar

I januari 2007 ringde Pierre Ljungh till mig och frågade om vi behövde skolhäst.  Jag känner Pierre sedan vi jobbade ihop på ridskolan i Sala och vi brukar ses på tävlingar då och då. 

Jag och Åsa rattade bilen mot Svenljunga där Pierre och hans sambo Annika höll till på den tiden.  Jag provred några hästar och den vi tycker mest om var bara 5 år och hette Rolls Royce men kallades för Roine.  Pierre och Annika hade visat honom på kvalitetsbedömning på hösten där han bara varit 1 poäng från att kvala till Flyinge i gångarter men nu var han i alla fall till salu.

Vi köpte honom och han har under sin tid på Riddersberg ridits och utbildats en del av Eva. Hon har även tävlat honom upp till lätt A dressyr och 1 meters hoppning. Han är en fena på att bli tömkörd och själv brukar jag sitta och träna  seriebyten på honom för att det är så kul.

På vintern kan han bli lite busig om han inte får lösgaloppera men då håller han sig i skinnet.

Roine är född 2002 e Royal u Maritza II ue Good Future.   Han är uppfödd av Övrarps stuteri och E. Malmsten.

Kommentera

